Recopilación: J. Manuel Hidalgo Pérez
Gobierno del Estado de Chiapas
Cuando la gente ya no podía estar aquí a causa de la lluvia, huyeron a los cerros y se subieron en ellos, pero entonces ya no tenían qué comer; comían cualquier cosa, por eso algunos se convirtieron en animales.
Así pasó con el mono. Poco a poco le fueron apareciendo sus pelos. Hay dos clases de monos: uno se llama Batz y es el que está en los museos. El otro es el Max, ese es el que usan en los carnavales, tiene pelos grandes y hermosos.
Dicen que esos que se convirtieron en monos no eran soberbios, sino que eran creyentes. El Batz, que es el más grande, era sacerdote y el Max era sacristán. No es un castigo el que se convirtieran en animales, sino que creían en los dioses, por eso siguieron viviendo en forma de animales.
Ti batz’e
xchi’uk ti maxe
K’alal inoj ta vo’ ti balumile ti risanoetike ijatavik batel ta vitzvitzaltik, te ilaj muyanikuk; k’alal ijalik xa oxe te itzutz ti sve’elike, ta la slajesik ti k’usitik staike, jech o xal un jlomantik te laj k’atajanuk ta chonetik.
Ja’jech te lik ayanuk tal ti maxe. Ta jujuti’, ta jujuti’, lik ayanuk stzotzil; oy cha’tos ti maxe: ti jtose te oyik ta museotik; ti’ yane ja’ ti maxe, ja’ ti ta xich’ tunesel sventa k’in tajimole, yu’un lek natik stzotzil xchi’uk t’ujom sba.
Ti buch’u la laj k’atajuk ta maxel mu la toj toyombaikuk, lek la xch’ unojik ti yoxe. Ti batz’e, yu’un ti ja’ mas muk’e, pale to ox la, yan ti maxe, sakrixtan to ox la. Ma’uk kastiko ti k’uxi lik k’atajanuk ta chonetike, yu’un lek xch’unojik ti yoxetike, jech o xal yo’ ti te to ikuxiik manchuk mi chonetik xa ibatik o.