Te kaj kanantik San Ildefonso o Alonso
Ayik ora te kaj kanantik San Alonso o Ildefonso, mero bayel la yutz’inik, ma sk’anik, amen la yilik, la sbojik ta machit sok la xch’ojik ta muk’ ja’, ay yantik la smajik sok la xchik’ik, pero ma ba acham; ay yan vuelta la xchonik, pero me to ma ja’uk yu’un ch’ay be’el, ja’uk me to ay yantik jente la staik ta chujkul k’inal. Ay la yalik “bina me to, ja’ ni wan pukuj, pero ju’u; ja’ mero kuxul sok lek yo’tan, ja’ te kaj kanantik yu’un jlumaltik”. Ja’ yu’un bayel kristiano ya xtal yu’ultay te Los Choros, Puebla, te swinkilel San Pedro, te chamulaetike, te Oxchuketike, yu’un ya xtal ya’beyik smajtan te ch’ul kaj kanantike yu’un ya sk’anbeyik bayel wokol, bentision, sku’lejalik, xkuxinelik, te ayuk bayel xu’ ixim sok chenek’. Ja’ stukel bayel yutzil yo’tan ku’untik.
Manchuk, me te yantik nopojeletik ma xyalik jich, te ja’ jich ya yalik te ma’yuk stu’ul; te waluy bil te’, ajch’al o lok’omba tak’in sok ya yalik te Rios ja’ nax te ay ta ch’ulchan, pero te jo’otik ja’ nax ya jna’tik te kuxulotik ay ma jna’betik swentail, ja’ yu’un ya jch’uuntik te bina la snoptesotik te jme’tik jtatik…ta xch’uunel sok ta ich’el ta muk’ te kaj kanantik San Ildefonso o San Alonso…
El patrón San Alonso o Ildefonso
Antiguamente a nuestro patrón San Alonso (o Ildefonso) no lo querían, muchos lo maltrataban, lo macheteaban y lo tiraban al río; otros lo golpeaban y lo quemaban, pero nunca moría; hubo veces que hasta lo vendieron, pero ni así desaparecía. Siempre lo encontraban arrinconado por ahí. Algunos llegaron a pensar y decir: “¿qué es eso? ¡Creo que es diablo!”, pero no, porque él es muy sagrado y bueno; él es nuestro guardián, es nuestro patrón kaj kanantik. Por eso ahora mucha gente viene a visitarlo; desde los Chorros Puebla, del municipio de Chenalhó, Chamula, Oxchukc. Le brindan ofrendas al Santo Patrón para pedirle bendiciones y favores de diversos tipos; ya sea riqueza, vida, una buena cosecha, salud.
Personas de otras religiones nos dicen que él es solamente madera, barro o metal labrado y que Dios es único y está en el cielo, pero nosotros solamente sabemos que existimos y muchas veces no sabemos cómo ni por qué; por eso respetamos lo que nuestros abuelos y abuelas nos enseñaron… venerar y honrar a nuestro patrón Sal Alfonso (Ildefonso)…
Instituto Chiapaneco de Cultura
Swejtejisibal ti riosetik
Namej k’inal te bit’il ‘a wejt te tiosetik, ja’ jich ya’tik ya ya’yantaik te kirsanuetik ta lum ta Tenejapa, Chiapas.
‘Ayik laj ta yanch’en te laj ts’ujsajtik ‘a, malaj mach’a ya tsak’ xlok’ yil te sakil k’inal ta balamilal, spisil ‘ayik ta yutil te yanch’ene. Te riosetik ja’ik sbilik te ya jchol: muk’ul Kajkanantik te t alum Tenejapa, muk’ul jtatik Jxun te t alum ta Chamo’ muk’ul jtatik Jtomax te t alum ta ‘Oxchujk, muk’ul jtatik Jtsiak te ta muk’ul Jo’bel, muk’ul jtatik Jpetul te t alum Ch’enelja’, muk’ul jtatik Jmikel te t alum Mik’tontik.
Jich yu’un jichnax ta yo’ tan ‘a lok’bel ba sk’a’bu te sakil balamilal, ta ja’malal te jtatik muk’ul, kajkanantik ja’ jich la yalini:
-Maykikon li’i, jo’on nail ya xban, te ta ja’malal, ja’jich la yalbe te sjo’take. La sjak’ik te yantik riosetik.
-Je, jichuk ya stak’ –xiik.
Te k’alal ‘a yil te bit’il lom lek te lum balamilal, sujt xan ‘ochel te banti ‘ay te sjo’take, ba yalbetal teme:
-Ya ska’an xlok’ikbel yilik ‘ek te sakil balamilal, te sjo’tak te muk’ul kajkanantik, la yalbe te sjo’tak teme ya sk’an xlok’ik xba yilik ‘ek te sakil balamilal, sok te siekil yutsilal te balamilal, te chikan ta k’a’buel sok lom t’ujbil ta ‘ilel.
-Je, yakuk teme ya stak’ xba kil jo’tike –xiik te yantik riosetik.
Jich yu’un lok ‘ikbel spisilik te riosetik, la spas t amantar te sjo’tak te muk’ul kajkanantik ja’ jich la yalini:
-Ja’at lum ya xbatine Jtatik Jxun, ja’at lum ya xbatine Jtatik Jtomax, ja’at lum ya xbatine Jtatik Jtsiak, ja’at lum ya xbatine Jtatik Jpetul. Ja’at Jtatik Jmikel ma’yuk ‘a lum ‘a kìnal banti ya kak’at ‘a tukel, ya to mayli teme ‘ay ba’ay sore lum k’inal ya kak’at, melel skaj yu’un ma’yukix ba jochol te lum k’inale –xite muk’ul kajkanantik.
Jich yu’un ma’ba pajal ‘a yich’ sk’inalik te riosetik namej k’inal, melel skaj yu’un ‘ala juju te’b la yich’ te sk’inalik te riosetik. Te ‘a jikil sbajtel ‘ora, jichme k’unk’un ‘a lijk sleik te batik ya x’aynik ta juju jtul te riosetik, te slumuk’inalik te juju jtul te riosetik te mach’atik ‘ay sk’inalik.
Yante te Jtatik Jimikel, melel ma’ba la sta sk’inal stukel, ja’ ‘a lijk sonp spasel te chilja’ yu¡unme ya syakutes te sjo’tak ta riosil, ‘ay jtul te riose, yakub.
Te yantik riosetik la sjojk’obeik te:
-Banti xk’otok te sok binti la spas; binti la pas ya jkuy te jchamelat:
-La syakuteson te jtatik Jmikel, la slo’loon ta yakubel –xite jtul rios ‘a yakube.
La yalik te yantik riosetik:
-Ma’ba xtun te la syakutesat, ya jkomtik, biyu’un te la slo’loat –xiik te yantik riosetike. La xchapik ta spisilik te riosetik, yu’un me ya smajik te mach’a yukuteswane, ja’me te Jtatik Jmikel.
Jun k’aal moikxanbel ta ch’ulchan spisilik te riosetik, yu’un ya xba sk’anik tal te yawal sts’unubik sok yal xni’ch’anik , sok xwakaxik spisil te bitik ya xtun yu’unike, melel jich ‘albilik yu’un te kuxul Rios ta yutil ch’ulchan, ja’me muk’ul jmanojel. Yante Jtatik Jmikel ya xmayliwan ta ‘olil be, sok te xchilja’ yu’un me ya slo’lo te yantik riosetik, ya yak’ yakubuk te sjo’take. Jich ‘ek te yantik.
Riosetik, la yak’beik yuch’ ‘ek te Jtatik Jmikel, jich yu¡un lijk yakubuk ‘ek te Jtatik Jmikel, sok la smajik jilel, ja jich’a laj ya’yejibal te riosetik namej k’inal.
Aparición de los santos
Desde tiempos muy antiguos se cuenta en Tenejapa una leyenda acerca de cómo aparecieron los santos hace mucho tiempo.
San Ildefonso, San Juan, Santo Tomás, San Diego, San Pedro y San Miguel Arcángel vivían dentro de una cueva. A ninguno se le había ocurrido salir a ver la claridad del cielo.
En cierta ocasión San Ildefonso dijo a sus compañeros:
-Voy a salir, aquí espérenme. Saldré yo primero, a ver qué cosas hay allá afuera.
-Está bien –contestaron los otros.
Salió y vio el hermoso paisaje. Regresó a decirles:
-Deberían salir a ver cómo es el mundo, se ve muy bonito y saludable.
-Está bien.
Los santos salieron con San Ildefonso, quien les ordenó:
-Juan, tú te vas por allá: Tomás, tú por el otro lado; Diego, ve por allá; Pedro, tú de este lado. Miguel, no tienes a dónde ir, no hay terreno desocupado donde puedas colocarte. Debes esperarte a que se desocupe alguno para que te lo dé.
No todos recibieron igual porción de tierra, los que ya tenían sus lotes poco a poco buscaron dónde poner sus casas. Como a San Miguel no le tocó terreno, se dedicó a fabricar chicha, para emborrachar a sus compañeros.
Un día uno de los santos se ausentó. Al día siguiente los demás le preguntaron:
-¿Dónde andabas? Pensábamos que estabas enfermo.
-Me emborrachó San Miguel, me engañó.
-Eso no está bien –dijeron los santos– hay que terminar con estos malos engaños, vamos a reclamarle.
Y se pusieron de acuerdo para pegarle a San Miguel, por haber emborrachado a su compañero.
Un día tuvieron que subir al cielo porque así lo había ordenado el Señor que está ahí; debían ir a pedir semillas, ganado y todo lo que necesitaran para sus hijos.
En el camino estaba esperándolos San Miguel con su alcohol. Los santos le dieron a beber su propio aguardiente y cuando estuvo muy borracho, lo golpearon.
Así termina la leyenda de los antiguos santos.
Cultura SEP
Textos contenidos en el libro Relatos tzeltales / Lo’il a’yej ta tzeltal kóp.
Foto principal: Cortesía Secretaría de Turismo del Estado de Chiapas.